این برنامه با تجمیع برنامه های بازرگانی (شامل خرید – فروش – برگشت از فروش – برگشت از خرید) و برنامه خزانه داری ( دریافت وجه – پرداخت وجه ) کلیه عملیات مالی و انبار داری هر مجموعه ای که اقدام به خرید و فروش کالا می کند را پاسخگو می باشد.
چنانچه از نام آن پیداست این موسسات اقدام به ارائه خدمات می کنند مانند آموزشگاه ها، هتل ها، بیمارستانها و بانکها و غیره.
در این نوع حسابداری ما عمدتا با دو حساب درآمد و هزینه سرکار داریم.
حسابداری بازرگانی
در این نوع موسسات خرید و فروش خرده و یا عمده کالا صورت می گیرد. مانند فروشگاهها، شرکت های واردات و صادرات و غیره
در این نوع حسابداری ما عمدتا با حسابهای زیر سرکار داریم
خرید – فروش – برگشت از خرید – برکشت از فروش – تخفیفات خرید – تخفیفات فروش
حسابداری تولیدی
در این موسسات مواد خام با کمک نیروی انسانی و دستگاهها تبدیل به یک محصول جدید قابل عرضه می شوند. در این نوع از موسسات با حسابهای زیر سر و کار داریم
الف ) هزینه های مستقیم (مواد و حقوق مستقیم)
چنانچه از نام آن پیداست عبارتند از کلیه هزینه هایی می باشند که مستقیما بتوان به تولید یک محصول خاص منتصب نمود.
برای مثال در صنعت مبلمان کلاف خام، هزینه رنگکاری، هزینه پارچه جزء مواد مستقیم و هزینه رویه کوبی مبل جزء حقوق و دستمزد مستقیم می باشند.
ب) هزینه های غیر مستقیم (سربار)
هزینه های می باشند که نتوان مستقیما به تولید یک محصول خاص ربط داد و به کل فعالیت یک مجموعه مرتبط است مانند حقوق کارکنان، اجاره، هزینه تبلیغات، هزینه تعمیرات تجهیزات و غیره . چنانچه اشاره شد به هزینه های غیر مستقیم هزینه سربار نیز گفته می شود
انواع هزینه سربار :
باید بدانیم که خود سربار به دونوع سربار ثابت و سربار متغییر دسته بندی می شوند.
سربار ثابت : عبارت است از کلیه هزینه های که هر ماه بصورت ثابت تکرار می شوند مانند حقوق کارکنان و اجاره
سربار متغیر : عبارتند از هزینه های که با توجه به سطح عملیات تجاری موسسه افزایش و کاهش پیدا می کنند. مانند هزینه تبلیغات، هزینه تعمیر تجهیزات
نظر خود را بنویسید